Αυτή η συζήτηση έχει να κάνει με την ενσωμάτωση μιας ευρωπαϊκής Οδηγίας στο εθνικό δίκαιο. Έγινε, όμως, αφορμή για να γίνει μεταξύ μας μια γενικότερη συζήτηση για το κάπνισμα και θεωρώ ότι πρέπει έτσι κι αλλιώς να διεξαχθεί στη Βουλή μια ειδική συζήτηση για το κάπνισμα και μάλιστα, να γίνει υπό όλες τις οπτικές γωνίες αυτού του θέματος, όχι μόνο την οπτική γωνία της υγείας, διότι αναμφισβήτητα πρόκειται για μια πολύ βλαβερή συνήθεια –δεν νομίζω να διαφωνεί κανένας από καμία παράταξη σε αυτό-, αλλά και από την οπτική γωνία της παραγωγής. Τολμώ να πω ότι μπορώ να το πω αυτό ως Βουλευτής της Ανατολικής Μακεδονίας, εκεί που κάποτε η καπνοκαλλιέργεια και η καπνοπαραγωγή αλλά και η εξαγωγική δραστηριότητα των καπνών ανθούσε, τονώνοντας την τοπική οικονομία κατά πολύ μεγάλο τρόπο και βάζοντας κυριολεκτικά στον παγκόσμιο χάρτη την περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας με τις καπνοπαραγωγικές περιοχές της Ξάνθης, της Δράμας, των Σερρών, της Καβάλας και το κύριο εξαγωγικό Λιμάνι της Καβάλας ήδη από τις αρχές του 20ου αιώνα.
Αυτά τα ζητήματα πρέπει να τα δούμε συνολικά. Και άμα γίνει μια συνολική συζήτηση, πρέπει να πιάσουμε όλα τα θέματα και αυτό της λαθρεμπορίας τσιγάρων οπωσδήποτε, αλλά και αυτό της εφαρμογής του αντικαπνιστικού νόμου. Από εκεί θα έπρεπε να ξεκινήσει η συζήτησή μας. Διότι υφίσταται εν ισχύ αντικαπνιστικός νόμος στη χώρα μας, άρτιος και επαρκής, πλην όμως δεν εφαρμόζεται. Ας συζητήσουμε, λοιπόν, για την έναρξη εφαρμογής του, μια σοβαρή προσπάθεια να αρχίσει να εφαρμόζεται. Ίσως στη συζήτηση αυτή θα έπρεπε να ξεκινήσουμε από εμάς, γιατί εμείς πρέπει να δώσουμε πρώτοι απ’ όλους το καλό παράδειγμα, όσον αφορά την εφαρμογή του νόμου. Το βασικό επιχείρημα, ξέρετε, κάθε ελεγχόμενου σε κάθε κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος είναι το εξής: «Μα, εκεί στη Βουλή καπνίζουν ελεύθερα. Εμένα έρχεσαι να ελέγξεις και να τον εφαρμόσεις;» Και έχει δίκιο ο άνθρωπος. Δεν επιτρέπεται να γίνεται αυτό εδώ, ανάμεσά μας!
Θα το πάω, όμως, και λίγο πιο μπροστά και θα πω ότι θα έπρεπε, πρώτα απ’ όλα ίσως και πριν από εμάς, να ξεκινήσει αυτή η εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου από τον Αναπληρωτή Υπουργό Υγείας, ο οποίος επιλέγει όμορφα και ωραία, σαν να μην συμβαίνει τίποτα, να εμφανίζεται σε συνέντευξη Τύπου του Υπουργείου και να ανάβει τσιγάρο και να καπνίζει αρειμανίως όχι λόγω εθισμού, αλλά λόγω μαγκιάς, έτσι για να κάνει μια δήλωση διά της συμπεριφοράς του προς τα κατάπτυστα όργανα του συστήματος που τολμούν να τον ελέγξουν ότι αυτός δεν καταλαβαίνει από αυτά και είναι υπεράνω κανόνων. Και αυτά είναι ψιλά γράμματα γι’ αυτόν. Εν πάση περιπτώσει, στην μαγκιά του κ. Πολάκη θα επανέλθω λίγο παρακάτω.
Ως προς το νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα έχω απλώς ένα σημείο κριτικής, θα έλεγα, όχι σκληρό, διότι αναγνωρίζω και την προσπάθεια της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, μια αξιοπρεπή προσπάθεια να εφαρμοστεί αυτός ο νόμος, που άλλωστε είναι ενσωμάτωση ευρωπαϊκού δικαίου στο ημεδαπό δίκαιο. Άλλωστε έχουμε καλυφθεί πλήρως και επαρκέστατα από τον εισηγητή μας κ. Γιόγιακα.
Αισθάνομαι ότι κακώς διαφοροποιείται η διαδικασία αδειοδότησης στις δύο κατηγορίες προϊόντων που αφορά η Οδηγία. Δηλαδή, αφενός τα νέα προϊόντα καπνού που, ως γνωστόν, περιέχουν μικρή ποσότητα καπνού που δεν καίγεται όπως το τσιγάρο, αλλά θερμαίνεται σε χαμηλότερη και ελεγχόμενη θερμοκρασία και στα ηλεκτρονικά τσιγάρα αφετέρου, που είναι η παλαιότερη μορφή αυτού του τρόπου καπνίσματος, που περιέχει υγρά νικοτίνης.
Εδώ, κύριε Υπουργέ, εσείς εισάγετε για τα νέα προϊόντα καπνού μια πιο αυστηρή και πιο γραφειοκρατική διαδικασία: Σύσταση Ειδικής Επιτροπής-γνωμοδότηση-υπουργική απόφαση, προκειμένου να αδειοδοτηθεί το προϊόν. Γιατί, λοιπόν, τόση διαδικασία; Γιατί αυτή η διαφοροποίηση; Γιατί μια Επιτροπή Υπουργείου, ένα κρατικό όργανο, να κρίνει άλλη μια φορά ένα προϊόν της αγοράς; Γιατί αυτή η δυσμενέστερη, συγκριτικά, μεταχείριση στα νέα προϊόντα καπνού, τα οποία χρησιμοποιούν ως πρώτη ύλη τα ελληνικά καπνά ανατολικού τύπου, τα οποία παράγονται από ελληνικές επιχειρήσεις -έχω μιλήσει επ’ αυτού-, οι οποίες αισθάνονται ότι πλήττονται αδίκως και ότι υφίστανται μια δυσμενέστερη μεταχείριση. Αρκετά προβλήματα αντιμετωπίζουν οι ελληνικές καπνοπαραγωγικές βιομηχανίες, για να προσθέτουμε σήμερα εμείς άλλο ένα γραφειοκρατικής φύσεως πρόβλημα.
Στην εισήγησή σας κάνατε ένα θετικό βήμα, δείξατε μια διάθεση να διορθώσετε αυτήν τη διαφορετική μεταχείριση σε δύο παρεμφερή προϊόντα. Εξισώστε, εν πάση περιπτώσει, αυτήν τη διαδικασία αδειοδότησης για να είμαστε εντάξει κι εμείς πλήρως.
Θα μου επιτρέψετε τώρα, εφόσον έχω τον χρόνο, να κάνω ένα σχόλιο το οποίο θεωρώ ότι είναι επιβεβλημένο, σε μια άλλου τύπου οδηγία, κατά την άποψή μου πολύ πιο προβληματική, την περίφημη «οδηγία Πολάκη» προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΟΠΥΥ να πράξει τα δέοντα, βάσει εγγράφου, για να μεταφέρει χρηματικούς του πόρους, δεν κατονομάζει πόσους ακριβώς, σε συνεταιριστικές τράπεζες, δεν κατονομάζει ποιες ακριβώς. Να μην κατονομάσουμε, έτσι για ξεκάρφωμα, πού συγκεκριμένα θέλουμε να μεταφερθούν.
Στην ουσία το θέμα έχει λήξει, διότι το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΟΠΥΥ έχει ήδη λάβει απόφαση να μην ενστερνιστεί την προτροπή αυτή του Αναπληρωτή Υπουργού, για μεταφορά δηλαδή χρημάτων σε συνεταιριστική τράπεζα και στην ουσία να μην υπακούσει στην προτροπή αυτή για τέλεση παράνομης πράξης, προστατεύοντας τον εαυτό του. Αν συνέβαινε αυτό, θα έλεγα «μαζέψτε το θέμα». Έχει μαζευτεί από μόνο του. Τώρα αλλάζω τη διατύπωσή μου και θα έλεγα «μαζέψτε τον Αναπληρωτή Υπουργό σας», γιατί δεν είναι η ουσία του θέματος. Όπως σας είπα, έχει εξαντληθεί. Δεν μεταφέρονται χρηματικά διαθέσιμα σε συνεταιριστικές τράπεζες.
Οφείλω να θυμίσω πως υπάρχει σε ισχύ σύμβαση, η οποία έχει υπογραφεί ανάμεσα σε χρηματοπιστωτικό ίδρυμα και τον ΕΟΠΥΥ, που αναθέτει τη διαχείριση των χρηματικών διαθεσίμων του οργανισμού σε αυτό το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, η οποία σύμβαση έχει προέλθει μετά από δημόσιο, ανοικτό, διεθνή διαγωνισμό, με αυστηρές δηλαδή προδιαγραφές. Και ο τελικός ανάδοχος έχει προσδιοριστεί ως αυτός που έχει καταθέσει την πιο συμφέρουσα οικονομικά προσφορά. Έτσι αποφάσισε το Διοικητικό Συμβούλιο.
Για τον κ. Πολάκη, όμως, αυτά δεν σημαίνουν τίποτα. Και εκεί είναι το ζήτημά μας. Είναι το ύφος και η αντίληψή του ως προς την άσκηση εξουσίας. Δεν σέβεται την ύπαρξη αυτής της σύμβασης, δεν σέβεται την ανάγκη να τηρηθούν οι διαδικασίες. Θεωρεί ότι ως Υπουργός μπορεί να κάνει «ό,τι του καπνίσει» -να χρησιμοποιήσω αυτήν την έκφραση, μια που συζητούμε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο-, ότι αντιπαρέρχεται, εν πάση περιπτώσει, όλες αυτές τις συμβάσεις, όλες αυτές τις θεσμικά και νομικά κατοχυρωμένες δεσμεύσεις. Και κάνει έγγραφη προτροπή, παραμονές Δεκαπενταύγουστου παρακαλώ, προς τον ΕΟΠΥΥ να μεταφέρει χρηματικά διαθέσιμά του σε συνεταιριστικές τράπεζες, επικαλούμενος λόγους άσκησης κοινωνικής πολιτικής. Αν είναι δυνατόν!
Ποια κοινωνική πολιτική, δηλαδή, ασκείται διά της μεταφοράς χρημάτων από τον ΕΟΠΥΥ σε συγκεκριμένες Τράπεζες; Τι κοινωνική πολιτική είναι αυτό; Αν θέλει να κάνει κοινωνική πολιτική, ας φροντίσει να πληρώσει τα 2 δισεκατομμύρια περίπου, που εκκρεμούν σε ληξιπρόθεσμες οφειλές προς δομές υγείας και πρόνοιας της επικράτειας και όχι να εξαντλεί την εφευρετικότητα του στην άσκηση κοινωνικής πολιτικής, μεταφέροντας χρήματα σε συγκεκριμένα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της αρεσκείας του, παρά τις υφιστάμενες συμβάσεις. Ας κάνει αυτό. Είναι το ύφος αυτό που μας ενοχλεί, είναι το ύφος αυτό της άσκησης της εξουσίας που μας βγάζει από τα ρούχα μας. Ένας Υπουργός, ο οποίος λέει «εξουσία είμαι, κάνω ότι θέλω. Δεν λογαριάζω τίποτα και κανέναν».
Οι αρχαίοι έχουν πει ότι ο άρχων, ο ασκών την εξουσία, πρέπει να θυμάται τρία πράγματα: πρώτον, ότι ανθρώπων άρχει, δηλαδή ασκεί εξουσία σε ανθρώπους οι οποίοι μεταβάλλουν την άποψή τους για την εξουσία του, δεύτερον, ότι κατά νόμους άρχει, δηλαδή στην άσκηση της εξουσίας του πρέπει να θυμάται ότι πρέπει να τηρεί τη νομιμότητα και να εφαρμόζει τους νόμους και τρίτον, ότι ουκ αεί άρχει, δηλαδή ότι δεν ασκεί εξουσία για πάντα.
Κύριε Υπουργέ, εκτιμώ ότι ο συνάδελφός σας έχει ξεχάσει και τα τρία αυτά θέματα. Σε αυτό το ύφος εξουσίας εμείς θα είμαστε απέναντι με όλες μας τις δυνάμεις. Να είστε σίγουρος γι’ αυτό.
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου